Cardul national de asigurari sociale de sanatate
Raspuns oferit de Colectiv Portal Codul MunciiPana la data de 1 mai 2015, pentru dovedirea calitatii de asigurat pot fi utilizate si documentele prevazute la art. 212 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Persoanele pentru care nu a fost emis cardul national fac dovada calitatii de asigurat pe baza adeverintei eliberata prin grija casei de asigurari la care este inscris asiguratul sau documentul rezultat prin accesarea de catre furnizorii aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate a instrumentului electronic pus la dispozitie de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, pana la data la care asiguratul intra in posesia cardului, dar nu mai tarziu de 30 de zile de la data emiterii acestuia.
Dupa implementarea dispozitiilor din cuprinsul titlului IX, aceste documente justificative se inlocuiesc cu cardul national de asigurari sociale de sanatate, respectiv cu adeverinta de asigurat cu o valabilitate de 3 luni, pentru persoanele care refuza in mod expres, din motive religioase sau de constiinta primirea cardului national.
Adeverinta de asigurat cu o valabilitate de 3 luni se elibereaza asiguratului pe baza unei cereri adresate casei de asigurari de sanatate la care acesta este luat in evidenta. Cererea, pentru prima solicitare de eliberare a adeverintei, va fi insotita de declaratia pe propria raspundere privind refuzul cardului, precum si de cardul national, in situatia in care acesta a fost distribuit.
Casele de asigurari de sanatate vor elibera cardurile nationale oricand in perioada de valabilitate a acestora, pe baza unei cereri scrise a asiguratilor, inclusiv celor care au refuzat initial primirea cardului national.
Casele de asigurari de sanatate asigura, potrivit Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, republicata, pastrarea si arhivarea cardurilor nationale refuzate, urmand ca la expirarea perioadei de arhivare stabilite in conditiile legii sa se procedeze la distrugerea acestora.
Cardurile nationale nedistribuite si predate de catre operatorul de servicii postale la casele de asigurari de sanatate se distribuie asiguratilor de catre casele de asigurari de sanatate prin prezentarea acestora la sediul casei de asigurari de sanatate la care sunt luati in evidenta. Cardurile nationale care nu au ajuns la titulari prin servicii postale sau prin casele de asigurari de sanatate pot fi redistribuite acestora prin medicii de familie pe a caror lista de capitatie sunt inscrisi, cu ocazia primei prezentari in vederea acordarii unui serviciu medical. Cardurile nationale nedistribuite de medicii de familie intr-o perioada de 12 luni de la primirea acestora vor fi returnate caselor de asigurari de sanatate, fiindu-le aplicabile prevederile alin. (6) si (7) ale articolului 2 din hotarare.
Asiguratul suporta contravaloarea cardului national, precum si cheltuielile aferente distributiei acestuia in situatia solicitarii eliberarii unui duplicat ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorarii acestuia, in situatia modificarii datelor personale de identificare, precum si in alte situatii justificate la solicitarea asiguratului.
Procedura de eliberare si distribuire, modalitatea de suportare a cheltuielilor aferente producerii si distributiei cardului national duplicat de catre asigurat, precum si modalitatea de acordare a serviciilor medicale, medicamentelor si dispozitivelor medicale pana la eliberare sau in cazul refuzului acestuia se stabilesc prin metodologia de eliberare a cardului duplicat prevazuta la art. 332 alin. (6) din Legea nr. 95-2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale aflati in relatii contractuale cu casele de asigurari de sanatate au obligatia de a acorda asistenta medicala pe baza cardului national sau a adeverintei de asigurat cu o valabilitate de 3 luni, dupa caz, in conditiile prevazute de contractul-cadru si de normele metodologice de aplicare a acestuia.
Serviciile medicale pentru situatiile de urgenta medico-chirurgicala se acorda in conditiile contractului-cadru si ale normelor metodologice de aplicare a acestuia.
(Hotararea Guvernului nr. 49 din 28 ianuarie 2015 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 900/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la cardul national de asigurari sociale de sanatate din titlul IX "Cardul european si cardul national de asigurari sociale de sanatate" din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 86 din 2 februarie 2015)
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!