Cauze de incetare a CIM
Raspuns oferit de Rodica Mantescu
Specialist in legislatia munciiIntrebare: Societatea (angajatorul) din motive de neintelegere cu un salariat doreste sa-i inchida contractul de munca, cum trebuie sa procedeze in acest caz?
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 11-50 angajati
Raspuns: Neintelegerile cu un salariat nu constituie in sine un motiv de incetare a contractului individual de munca. Daca cele doua parti angajator si salariat sunt de acord, contractul individual de munca poate inceta prin acordul partilor in baza art 55 lit b) din Codul muncii.
Daca insa salariatul nu este de acord, contractul individual de munca poate inceta prin concediere daca neintelegerea la care va referiti imbraca forma unei abateri discplinare (concediere disciplinara).
Contractul individual de munca poate inceta ca urmare a desfiintarii postului, dar acest tip de concediere nu are legatura cu persoana salariatului.
Astfel, conform art. 65 alin.(1) din Codul muncii, concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat, din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia iar potrivit alin. (2), desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
Asadar, angajatorul poate desfiinta postul daca exista o cauza reala si serioasa si aceasta cauza nu are legatura cu persoana salariatului. Reducerea activitatii angajatorului poate constitui o cauza reala si serioasa ori reducerea activitatii unui compartiment. Spre exemplu, se reduce activitatea departamentului contabilitate si se desfiinteaza un post de contabil iar atributiile acestuia sunt preluate de celalalt contabil.
In cazul concedierii in baza art. 65 alin.(1) din Codul muncii, angajatorul trebuie sa acorde salariatului un preaviz de minimum 20 de zile lucratoare.
Newsletter PortalCodulMuncii.ro
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!
Intrebari similare din categoria Incetare CIM
Intrebare: In cazul incetarii de drept a contractului de munca, la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, decizia de incetare se poate intocmi si dupa data la care se indeplineste conditia de varsta standard ? Avem o salariata care are luna si anul pensionarii oct 2024 (conform anexei nr. 5 din Legea 263/2010 privind VARSTELE ...
Intrebare: In cazul in care avem un salariat care este pe conventie de somaj si din cauza intreruperii activitatii pe perioada sezonului rece trebuie sa il dam in fara plata, ce se intampla cu conventia: este sistata, curge pana la termenul prevazut initial sau societatea trebuie sa rambursese banii primiti pentru angajat? De asemenea daca salariatul aflat pe conventie de somaj intra in comisia de ...
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea situatie: suntem o societate care ofera servicii de paza catre terti. Un angajat al nostru care a obtinut atestat pentru agent de securitate, i-a fost retras de catre Inspectoratul de Politie. Deci in prezent el nu mai poate lucra ca agent de securitate. Noi ce putem face in situatia asta? il reincadram ca paznic? Legea 333/2007 ne impune ca in termen de 90 ...
Intrebare: Daca angajatorul primeste informarea de la casa de pensii referitoare la decizia de admitere privind acordarea pensiei anticipiate partiale pentru un angajat, in cat timp trebuie sa inceteze contractul de munca? Este obligatoriu ca angajatul sa prezinte si decizia de pensionare si sa faca o cerere prin care sa solicite incetarea cim la o anumita data? Angajatul poate sa solicite incetarea ...
Intrebare: Intrucat exista pareri impartite cu privire la data incetarii si transmiterii in REVISAL a unui CIM incheiat pe perioada determinta, va rog sa ma ajutati cu o lamurire: pentru CIM incheiat de la 01.02.2024 pana la 01.03.2024 care este data incetarii si transmiterii in REVISAL.
Intrebare: Va rog sa ma ajutati in urmatoarea situatie: avem 3 consilieri ADR numiti prin decizie a administratorului. Daca doi din ei demisioneaza, trebuie sa fac alta decizie de numire consilier ADR doar cu angajatul ramas?