Concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
Raspuns oferit de Colectiv Portal Codul MunciiLuandu-se in considerare presiunile financiare exercitate asupra bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, determinate de cresterea cheltuielilor si a numarului beneficiarilor de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, nedublata insa de o crestere proportionala a veniturilor realizate din sumele reprezentand contributii pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate,
avand in vedere faptul ca stabilirea bazei de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate se raporteaza la valoarea salariului minim brut pe tara, care in anul 2023 s-a majorat cu aproximativ 110% fata de valoarea celui stabilit pentru anul 2017, ceea ce a condus la majorarea cuantumului indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate de care beneficiaza persoanele asigurate si, implicit, la majorarea cheltuielilor bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate,
intrucat casele de asigurari de sanatate se confrunta cu o crestere importanta a numarului de persoane care solicita incheierea unui contract de asigurare pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, ponderea majoritara a solicitarilor fiind pentru componenta sarcina si lauzie, valoarea asigurata fiind in majoritatea cazurilor situata la plafonul maxim, chiar daca persoanele se asigura pentru asigurari sociale de sanatate la nivelul unui salariu minim brut pe tara,
avand in vedere faptul ca persoanele asigurate salariate platesc atat contributia de asigurari sociale de sanatate, cat si contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate la venitul realizat, neavand optiunea de a se asigura facultativ la un venit mai mare, ceea ce determina o inegalitate intre valoarea indemnizatiilor de maternitate de care beneficiaza majoritatea persoanelor asigurate salariate, fata de valoarea indemnizatiilor de care beneficiaza persoanele nesalariate, care se pot asigura optional la un venit liber ales,
luand in considerare ca aceasta situatie constituie o discriminare in intelesul Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
se impune implementarea unui mecanism echitabil si unitar in ceea ce priveste stabilirea indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, avand ca finalitate gestionarea eficienta a Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
In considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie o situatie de urgenta si extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata,
apreciind ca interventia legislativa de urgenta si extraordinara este justificata de necesitatea unei reglementari prin care sa se asigure egalitate de tratament, cu consecinta cheltuirii responsabile si eficiente a fondurilor publice,
tinand seama de faptul ca neadoptarea de masuri imediate, prin ordonanta de urgenta, ar conduce la grevarea in continuare a bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, afectand astfel interesele asiguratilor,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. – Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.074 din 29 noiembrie 2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 3, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Dreptul la concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (2) este conditionat de plata unei contributii pentru asigurarea pentru concedii si indemnizatii in cota de 1%, aplicata asupra venitului lunar inscris in contractul de asigurare, potrivit art. 5 alin. (1), care se face venit la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate."
2. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5. - (1) Cota de contributie prevazuta la art. 3 alin. (3) se datoreaza si se achita de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (2), pentru un venit stabilit potrivit alin. (11)."
3. La articolul 5, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alin. (11) si (12), cu urmatorul cuprins:
"(11) Venitul prevazut la alin. (1) este venitul lunar sau, dupa caz, media lunara a venitului inscris in declaratia fiscala depusa in vederea platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 170 alin. (1), art. 174 alin. (5) si (6) si art. 180 alin. (2) si (3) din Codul fiscal, care nu poate fi mai mic decat valoarea unui salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata, stabilit potrivit legii, si nu poate depasi valoarea a de 3 ori a acestuia.
(12) Metodologia de calcul privind determinarea mediei lunare a venitului inscris in declaratia fiscala depusa in vederea platii contributiei de asigurari sociale de sanatate se stabileste prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta."
4. La articolul 10, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (2), baza de calcul al indemnizatiilor prevazute la art. 2 se determina ca medie a veniturilor asigurate, inscrise in contractul de asigurare, din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de asigurare, pana la limita a 3 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata."
Art. II. – (1) Contractele de asigurare pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate incheiate cu casele de asigurari de sanatate de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit prevederilor in vigoare la data prezentei ordonante de urgenta, si care au venitul lunar asigurat mai mare decat venitul inscris in declaratia fiscala depusa in vederea platii contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit art. 170 alin. (1), art. 174 alin. (6) si art. 180 alin. (2) si (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, mai mare decat valoarea a 3 salarii de baza minime brute pe tara, pentru contractele de asigurare pentru concedii si indemnizatii de maternitate, se modifica prin acte aditionale pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care se implinesc 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Modificarile inscrise in actele aditionale se realizeaza in termenul prevazut la alin. (1), la notificarea caselor de asigurari de sanatate, sub sanctiunea incetarii contractelor de asigurare pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate incheiate cu acestea.
(3) Venitul lunar inscris in contractele prevazute la alin. (1), precum si contributia lunara calculata si achitata asupra acestui venit, pentru perioada de pana la termenul prevazut la alin. (1), nu se modifica. Drepturile reprezentand indemnizatii de asigurari sociale de sanatate aferente certificatelor de concediu medical eliberate pana la termenul prevazut la alin. (1) se acorda pana la incetarea situatiei care a determinat necesitatea eliberarii respectivelor certificate medicale.
(4) Prin derogare de la prevederile art. 10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel cum acestea au fost modificate prin prezenta ordonanta de urgenta, in cazul contractelor de asigurare aflate in derulare, care se modifica potrivit alin. (1), baza de calcul al indemnizatiei pentru maternitate se determina ca medie a veniturilor asigurate, inscrise in contractul de asigurare, din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de asigurare.
Art. III. – In termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta, Normele de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 15/2018/1.311/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica in mod corespunzator.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCA
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii,
Alexandru Rafila
p. Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
Adela Cojan
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marius-Constantin Budai
Ministrul familiei, tineretului si egalitatii de sanse,
Gabriela Firea
Ministrul finantelor,
Adrian Caciu
Ramai la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Aboneaza-te ACUM la Newsletterul Portalcodulmuncii.ro si primesti cadou Raportul special "3 modele Editabile de Fise de Post si Evaluare"!