Intrebare: In data de 04.02.2013 am adresat o intrebare legata de restituirea impozitului pentru un fost salariat, in baza unui certificat de handicap.
Va atasez intrebarea si raspunsul celor de la ANAF.
Care este opinia dvs vis-a-vis de acest raspuns?
Intrebarea dvs.: Un fost salariat solicita recalcularea si restituirea impozitului pe salariu in baza unui certificat de handicap. Mentionam ca la angajare in fisa completata si semnata a declarat ca nu detine un astfel de document, iar pe toata perioada cat a fost salariat nu a prezentat certificatul. Ce putem face in acest caz? Este normal sa vina cu o astfel de solicitare acum?
Raspuns: Conform art. 129 din Normele metodologice date in aplicarea Codului fiscal, in situatia in care se constata elemente care genereaza modificarea veniturilor din salarii sisau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorulplatitorul a efectuat calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective si stabilirea diferentelor de impozit constatate se efectueaza pentru luna la care se refera, iar diferentele de impozit rezultate vor majoradiminua impozitul datorat incepand cu luna constatarii.
In situatia in care la data efectuarii operatiunii de stabilire a diferentelor de impozit de catre angajatorplatitor exista relatii contractuale generatoare de venituri din salarii, intre acesta si persoana fizica, atunci se procedeaza astfel:
- impozitul retinut in plus se restituie persoanei fizice prin diminuarea cu sumele respective a impozitului pe veniturile din salarii incepand cu luna efectuarii acestei operatiuni si pana la lichidarea acestuia;
- impozitul neretinut se retine de angajatorplatitor din veniturile din salarii incepand cu luna constatarii si pana la lichidarea acestuia.
In situatia in care persoana fizica pentru care angajatorulplatitorul a efectuat calculul impozitului lunaranual nu mai are relatii contractuale generatoare de venituri din salarii si angajatorulplatitorul nu poate sa efectueze operatiunea de plataincasare a diferentelor de impozit, atunci acestea vor fi administrate de organul fiscal competent.
In speta, intelegem ca nu mai aveti relatii contractuale cu persoana in cauza astfel incat eventualele diferente de impozit vor fi administrate de organul fiscal competent si nu de fostul angajator. Pe cale de consecinta, trebuie sa il indrumati pe fostul salariat sa se adreseze organelor fiscale.
raspuns ANAF
Urmare e-mail-ului dvs. inregistrat la noi sub nr. 6340 din 13.02.2013, Va comunicam urmatoarele:
Asa cum ati precizat si dvs. in adresa, potrivit art. 59 pct. 129 din H.G. nr. 442004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia in care se constata elemente care genereaza modificarea veniturilor din salarii si/sau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorulplatitorul a efectuat calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective si stabilirea diferentelor de impozit constatate se efectueaza pentru luna la care se refera, iar diferentele de impozit rezultate vor majora/diminua impozitul datorat incepand cu luna constatarii.
In situatia in care persoana fizica pentru care angajatorulplatitorul a efectuat calculul impozitului lunaranual nu mai are relatii contractuale generatoare de venituri din salarii si angajatorulplatitorul nu poate sa efectueze operatiunea de plata/incasare a diferentelor de impozit, atunci acestea vor fi administrate de organul fiscal competent.
Avand in vedere ca legea prevede indeplinirea a doua conditii cumulative si anume:
- persoana fizica pentru care angajatorulplatitorul a efectuat calculul impozitului lunar/anual nu mai are relatii contractuale generatoare de venituri din salarii;
si
- angajatorulplatitorul (Raiffeisen Bank, in cazul dvs.) nu poate sa efectueze operatiunea de plata/incasare a diferentelor de impozit (ex. nu mai are alte persoane salariate pentru care achita impozit pe veniturile din salarii, nu mai exista societatea etc.); numai in aceste conditii organul fiscal competent va prelua aceasta obligatie.
Deoarece angajatorul dvs. poate sa efectueze operatiunea de plata/incasare a diferentelor de impozit va proceda astfel: va va restitui impozitul retinut in plus prin diminuarea cu sumele respective a impozitului pe veniturile din salarii pe care il are de plata pentru salariatii existenti, incepand cu luna efectuarii acestei operatiuni (adica incepand cu luna in care ii veti prezenta fostului angajator certificatele de incadrare in grad de handicap, conform legii) si pana la lichidarea acestuia.
Aceasta adresa nu este act administrativ fiscal, in sensul art. 41 din Codul de procedura fiscala, sau act administrativ de autoritate, in sensul art. 1 din Legea nr. 5542004 a contenciosului administrativ si nu este opozabila tertilor.
Raspunsul la aceasta intrebare este disponibil doar pentru utilizatorii inregistrati. Clic
pentru a te convinge de utilitatea raspunsurilor oferite de expertii PortalCodulMuncii.ro