Avand in vedere prevederile art. III alin. (3) din Legea nr. 324/2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare,
in temeiul art. 29 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Procedura interna de solutionare a petitiilor si sesizarilor, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul presedintelui Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii nr. 144/2008 privind aprobarea Procedurii interne de solutionare a petitiilor si sesizarilor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 348 din 6 mai 2008, se abroga.
Art. 3. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
-****-
Presedintele Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, Csaba Ferenc Asztalos |
Anexa nr. 1:
PROCEDURA INTERNA
de solutionare a petitiilor si sesizarilor
PROCEDURA
din 7 februarie 2024 - INTERNA de solutionare a petitiilor si sesizarilor
TITLUL I
Preambul
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, este o reglementare speciala care stabileste comportamentele considerate discriminatorii in viziunea legiuitorului si creeaza mecanismele prin care orice tip de discriminare poate fi sanctionat si eliminat.
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, transpune prevederile Directivei Consiliului 2000/43/CE privind aplicarea principiului egalitatii de tratament intre persoane, fara deosebire de origine rasiala sau etnica, si prevederile Directivei Consiliului 2000/78/CE de creare a unui cadru general in favoarea egalitatii de tratament, in ceea ce priveste incadrarea in munca si ocuparea fortei de munca.
Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, denumit in continuare Consiliul, este autoritatea de stat in domeniul discriminarii, autonoma, cu personalitate juridica, aflata sub control parlamentar, si totodata garant al respectarii si aplicarii principiului nediscriminarii, in conformitate cu legislatia interna in vigoare si cu documentele internationale la care Romania este parte.
Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sanctioneaza contraventional orice deosebire, excludere, restrictie sau preferinta care are ca scop ori efect restrangerea sau inlaturarea recunoasterii, folosintei ori exercitarii, in conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale in domeniul politic, economic, social si cultural ori in orice alte domenii ale vietii publice, daca deosebirea, excluderea, restrictia sau preferinta are la baza apartenenta la o rasa, nationalitate, etnie, religie, categorie sociala, respectiv convingerile, sexul sau orientarea sexuala ori apartenenta la o categorie defavorizata, precum si orice alt criteriu.
Consiliul este responsabil cu aplicarea si controlul respectarii prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in domeniul sau de activitate, precum si in ceea ce priveste armonizarea dispozitiilor din cuprinsul actelor normative sau administrative care contravin principiului nediscriminarii.
Colegiul director al Consiliului este organul colegial, deliberativ si decizional, responsabil pentru indeplinirea atributiilor prevazute de lege. Consiliul solutioneaza sesizarile privind acte sau fapte de discriminare prin hotarare a Colegiului director.
In temeiul art. III alin. (3) din Legea nr. 324/2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, Colegiul director al Consiliului adopta prezenta Procedura interna de solutionare a petitiilor si sesizarilor, denumita in continuare procedura interna.
TITLUL II
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta procedura interna reglementeaza modalitatea de solutionare a autosesizarilor si a petitiilor primite de Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii.
Art. 2. - Competenta de solutionare a autosesizarilor si a petitiilor privind acte sau fapte de discriminare revine Colegiului director al Consiliului.
Art. 3. - Principiile de solutionare a autosesizarilor si a petitiilor privind acte sau fapte de discriminare sunt:
a) transparenta procedurii;
b) celeritatea;
c) contradictorialitatea;
d) asigurarea dreptului la aparare;
e) protectia datelor personale;
f) disponibilitatea.
TITLUL III
Dispozitii speciale de procedura
Capitolul I
Partile
Art. 4. - (1) Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ofera protectie tuturor persoanelor, grupurilor si comunitatilor care se afla pe teritoriul Romaniei impotriva oricaror forme de discriminare bazate pe orice criteriu.
(2) Orice persoana fizica sau juridica are obligatia sa respecte principiile egalitatii intre cetateni, excluderii privilegiilor si nediscriminarii.
Art. 5. - (1) Petentul este persoana fizica sau juridica, dupa caz, care se considera discriminata si sesizeaza Consiliul cu privire la savarsirea faptei de discriminare impotriva sa.
(2) Persoana juridica este subiect al reglementarii ca posibila victima a discriminarii, urmand a se aprecia de la caz la caz aceasta calitate, in functie de situatia de fapt incidenta, daca diferenta de tratament sesizata constituie discriminare in acord cu prevederile art. 3 coroborat cu art. 19 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6. - Reclamatul este persoana impotriva careia s-a formulat sesizarea cu privire la savarsirea unei fapte de discriminare.
Art. 7. - (1) Persoana interesata este fie persoana care se considera discriminata si sesizeaza Consiliul cu privire la savarsirea unei fapte de discriminare impotriva sa, fie una dintre persoanele prevazute la art. 8 alin. (1), (2) si (4).
(2) Persoana juridica poate fi protejata impotriva discriminarii daca este tratata inegal, pe baza incadrarii membrilor sai in unul dintre criteriile prevazute de lege.
(3) Persoanele care nu au exercitiul drepturilor pot fi parte in cauza daca sunt reprezentate, asistate sau autorizate, potrivit legii.
Art. 8. - (1) Organizatiile neguvernamentale care au ca scop protectia drepturilor omului sau care au un interes legitim in combaterea discriminarii au calitate procesuala activa in cazul in care discriminarea se manifesta in domeniul lor de activitate si prejudiciaza o comunitate sau membrii unui grup de persoane.
(2) Organizatiile neguvernamentale pot reprezenta si persoane fizice.
(3) Pentru dovedirea calitatii procesuale active si a interesului acestora in fata Consiliului, organizatiile neguvernamentale prevazute la alin. (1) au obligatia sa depuna o copie a actului de infiintare a acestora, de fiecare data cand formuleaza o petitie.
(4) Institutiile publice care au atributii in domeniul promovarii si protectiei drepturilor omului prin lege au calitate procesuala activa.
Capitolul II
Petitiile si autosesizarile
Sectiunea 1
Continutul petitiei
Art. 9. - (1) Prin petitie se intelege cererea, reclamatia, sesizarea sau propunerea formulata in scris si transmisa Consiliului printr-un mijloc legal (posta, e-mail ori prin intermediul site-ul Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii) sau oral, prin nota de audienta.
(2) Petitia inaintata Consiliului se va depune in numar suficient de exemplare pentru comunicare.
(3) Daca obligatia prevazuta la alin. (2) nu este indeplinita, respectiv partile nu depun numarul suficient de exemplare pentru comunicare, seful structurii asistenta Colegiu director, prin consilierii/consilierii juridici desemnati in acest sens, sau un membru al Colegiului director poate dispune indeplinirea din oficiu a acestei etape procedurale ori poate pune in sarcina partii indeplinirea acestei obligatii, pe cheltuiala sa, sub sanctiunea suspendarii cauzei in acord cu prevederile art. 73.
(4) In cazul sesizarii formulate pe cale orala se intocmeste o nota scrisa care cuprinde elementele prevazute la art. 11, precum si acordul petentului exprimat prin semnatura.
(5) Persoanele cu deficiente vizuale sau locomotorii pot depune o petitie la sediul institutiei sau telefonic prin intocmirea unei note scrise de catre un consilier/consilier juridic desemnat in acest sens, petitia fiind semnata de persoana care a intocmit-o. Proba veridicitatii se realizeaza prin inregistrarea convorbirii cu mijloace audio si exprimarea acordului verbal de catre petent.
Art. 10. - (1) Petitia poate fi formulata personal si in nume propriu sau prin reprezentant.
(2) Cand petitia este formulata prin reprezentant, se va alatura inscrisul doveditor al calitatii detinute.
(3) Mandatarul avocat certifica el insusi copia de pe procura sa.
Art. 11. - (1) Petitia privind pretinsele acte sau fapte de discriminare va cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele elemente:
a) numele, domiciliul sau resedinta partilor, respectiv, pentru persoanele juridice, denumirea si sediul lor. Daca reclamatul are domiciliul sau resedinta in strainatate, se va preciza domiciliul procedural ales din Romania sau adresa de e-mail unde urmeaza sa i se faca toate comunicarile privind solutionarea petitiei;
b) numele si calitatea celui care reprezinta partea, iar, in cazul reprezentarii prin avocat, numele acestuia si sediul profesional;
c) obiectul petitiei;
d) criteriul care sta la baza discriminarii;
e) aratarea motivelor de fapt si de drept pe care se intemeiaza petitia;
f) aratarea dovezilor pe care se sprijina fiecare capat de cerere;
g) semnatura.
(2) Petitia poate fi completata cu noi capete de cerere pana la primul termen de audiere, sub sanctiunea decaderii.
Sectiunea 2
Clasarea petitiei
Art. 12. - (1) Petitiile anonime transmise prin orice mijloc se vor clasa.
(2) Petitiile care nu intrunesc toate conditiile prevazute la art. 11 se vor analiza in procedura de admisibilitate.
(3) In procedura de admisibilitate petentului i se pune in vedere completarea petitiei cu elementele prevazute la art. 11 in termen de 15 zile de la comunicare.
(4) In cazul in care petentul nu aduce precizarile solicitate, petitia se claseaza.
(5) In cazul in care un petent adreseaza mai multe petitii cu obiect similar sau adiacent, acestea se vor conexa, urmand ca petentul sa primeasca un singur raspuns cu referire la toate petitiile primite.
(6) Daca ulterior emiterii hotararii se primeste o noua petitie de la acelasi petent, avand acelasi obiect, aceasta se claseaza la numarul initial, mentionandu-se faptul ca s-a raspuns.
Art. 13. - (1) Petentul poate sa renunte la petitie fie verbal in sedinta de audieri a Colegiului director, fie prin cerere scrisa.
(2) Decizia unilaterala de renuntare la petitie se consemneaza in cadrul sedintei de deliberari a Colegiului director si se comunica prin hotarare.
Sectiunea 3
Autosesizarea
Art. 14. - Autosesizarea cu privire la orice situatie, anunt sau eveniment in privinta caruia exista indicii rezonabile referitoare la existenta unor fapte care presupun savarsirea discriminarii poate fi initiata de oricare membru al Colegiului director prin intocmirea unei note de autosesizare motivate. Nota de autosesizare este supusa votului majoritatii membrilor Colegiului director in cadrul sedintei de deliberari.
Capitolul III
Citatiile si comunicarea actelor de procedura
Art. 15. - (1) Colegiul director al Consiliului dispune masuri specifice in vederea constatarii existentei discriminarii, cu citarea obligatorie a partilor. Procedura de citare este dispusa de seful structurii asistenta Colegiu director si se duce la indeplinire prin consilierii/consilierii juridici desemnati in acest sens. Rezolutia privind stabilirea termenului de audiere, precum si citarea partilor cade in competenta sefului structurii asistenta Colegiu director si se va consemna intr-o fisa a dosarului.
(2) Citarea se poate face prin orice mijloc care asigura confirmarea primirii. Neprezentarea partilor legal citate la sedinta de audieri nu impiedica solutionarea sesizarii.
(3) Comunicarea actelor de procedura se va face prin posta cu scrisoare recomandata insotita de dovada de primire sau prin alte mijloace care asigura transmiterea actului si confirmarea primirii acestuia.
Art. 16. - Citatia va cuprinde:
a) numarul si data emiterii, numarul de inregistrare a petitiei si al dosarului;
b) data si ora audierii;
c) locul audierii;
d) numele si calitatea partilor;
e) stampila institutiei si semnatura consilierului/consilierului juridic desemnat in acest sens care a intocmit citatia.
Art. 17. - Citatia va fi transmisa partilor cu cel putin 10 zile inaintea termenului pentru sedinta de audiere. Prin exceptie, in cazuri urgente, notificarea de citare poate fi efectuata telefonic de catre un consilier/consilier juridic desemnat in acest sens si se va consemna ulterior intr-un proces-verbal.
Art. 18. - In cazul in care, din motive neimputabile Consiliului, procedura de citare nu este indeplinita, seful structurii asistenta Colegiu director sau un membru al Colegiului director poate acorda un alt termen de citare.
Art. 19. - In situatia in care actele de procedura nu pot fi inmanate din culpa exclusiva a partilor, membrii Colegiului director prezenti la sedinta de audieri pot dispune citarea prin publicitate la usa/avizierul institutiei, partile prezente in cadrul sedintei avand termenul in cunostinta.
TITLUL IV
Procedura inainte de dezbatere
Capitolul I
Inregistrarea petitiilor
Art. 20. - (1) Petitia adresata Consiliului se inregistreaza in registrul de corespondenta al institutiei si se repartizeaza structurii asistenta Colegiu director pe baza rezolutiei reprezentantului legal al Consiliului.
(2) Petitia sau, dupa caz, autosesizarea se constituie intr-un dosar. Dosarului i se aloca un numar conform evidentei interne a structurii asistenta Colegiu director.
(3) Actele de procedura emise se comunica in scris partilor si contin: numarul si data inregistrarii petitiei, numarul de dosar, numele partilor din dosar, respectiv exceptiile invocate, unde este cazul.
(4) Dosarul cuprinde o fisa in care se specifica: numarul dosarului, partile, obiectul, rezolutiile sefului structurii asistenta Colegiu director, precum si rezolutiile dispuse de membrii Colegiului director in vederea indeplinirii actelor de procedura. Filele dosarului se numeroteaza de catre personalul Consiliului.
(5) Membrul Colegiului director, prin rezolutie, cu cel putin 20 de zile inainte de termenul stabilit pentru audierea partilor, verifica actele procedurale dispuse in dosar.
Art. 21. - Evidenta dosarelor constituite este coordonata de seful structurii asistenta Colegiu director si de catre persoane desemnate in acest sens.
Art. 22. - La primirea petitiei, daca se constata anumite omisiuni sau date incomplete, seful structurii asistenta Colegiu director, prin consilierii/consilierii juridici desemnati in acest sens, dispune completarea acesteia in termen de 15 zile de catre petent. In cazul in care petitia nu se completeaza cu elementele solicitate, se claseaza conform art. 12 alin. (4).
Capitolul II
Redirectionarea petitiilor
Art. 23. - (1) In situatia in care din analiza aspectelor semnalate rezulta faptul ca petitia a fost gresit indreptata catre Consiliu, prin identificarea unor aspecte ce pot fi analizate de alte autoritati sau institutii publice care au atributii legale privind solutionarea aspectelor sesizate, seful structurii asistenta Colegiu director dispune prin rezolutie redirectionarea petitiei catre entitatea competenta in termen de 5 zile de la data inregistrarii. Aceasta decizie este comunicata petentului.
(2) In cazul in care petitia este redirectionata catre institutia/autoritatea competenta, aceasta este transmisa in original. In cadrul structurii asistenta Colegiu director se pastreaza dovada inregistrarii petitiei in copie, alaturi de adresa intocmita in vederea redirectionarii.
Capitolul III
Exceptiile de inadmisibilitate
Sectiunea 1
Tardivitatea introducerii petitiei
Art. 24. - Persoana care se considera discriminata poate sesiza Consiliul in termen de un an de la data savarsirii faptei sau de la data la care putea sa ia cunostinta de savarsirea ei.
Art. 25. - Seful structurii asistenta Colegiu director, prin consilierii/consilierii juridici desemnati in acest sens, precum si membrii Colegiului director pot invoca din oficiu exceptia tardivitatii introducerii petitiei cand, in mod vadit, constata depasirea termenului de un an de la data savarsirii faptei sau de la data la care petentul ori persoana interesata putea sa ia cunostinta de savarsirea ei.
Art. 26. - Exceptia de tardivitate a introducerii petitiei poate fi invocata de reclamat sau de membrii Colegiului director in cursul solutionarii petitiei, sub conditia prevazuta la art. 27.
Art. 27. - Exceptia de tardivitate a introducerii petitiei se pune in dezbaterea partilor pentru respectarea principiului contradictorialitatii.
Art. 28. - Consiliul solutioneaza exceptia de tardivitate a introducerii petitiei prin hotarare a Colegiului director.
Sectiunea 2
Vadita necompetenta
Art. 2. - Seful structurii asistenta Colegiu director, prin consilierii/consilierii juridici desemnati in acest sens, precum si membrii Colegiului director pot invoca din oficiu exceptia de vadita necompetenta cand constata ca petitia formulata nu este de competenta Consiliului, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 30. - Exceptia de necompetenta poate fi invocata de reclamat sau de membrii Colegiului director si in cursul solutionarii petitiei, sub conditia prevazuta la art. 31.
Art. 31. - (1) Exceptia de vadita necompetenta se pune in dezbaterea partilor pentru respectarea principiului contradictorialitatii.
(2) In situatii exceptionale, vadita necompetenta se pune in dezbatere, in scris, petentului, insa fara a acorda un termen de citare daca nu este posibila prezentarea partilor, dar cu posibilitatea depunerii de catre petent a unui punct de vedere in termen de 10 zile.
Art. 32. - Consiliul solutioneaza exceptia de vadita necompetenta prin hotarare a Colegiului director.
Sectiunea 3
Obiect vadit nefondat sau lipsa de obiect
Art. 33. - Seful structurii asistenta Colegiu director, prin consilierii/consilierii juridici desemnati in acest sens, precum si membrii Colegiului director pot invoca din oficiu exceptia lipsei obiectului petitiei cand constata ca obiectul petitiei este in mod vadit nefondat, raportat la domeniul de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 34. - Exceptia obiectului vadit nefondat sau a lipsei obiectului petitiei se pune in dezbaterea partilor cu respectarea principiului contradictorialitatii.
Art. 35. - Consiliul solutioneaza exceptia prin hotarare a Colegiului director.
Capitolul IV
Punctul de vedere al reclamatului
Art. 36. - (1) Reclamatului i se comunica un exemplar al petitiei, precizandu-i-se ca poate depune la dosar un punct de vedere cu cel tarziu 5 zile inainte de termenul acordat pentru formularea apararii cu privire la obiectul petitiei. Punctul de vedere si probatoriul propus se vor depune in numar suficient de exemplare pentru comunicare.
(2) Punctul de vedere al reclamatului va cuprinde:
a) numele, codul numeric personal, domiciliul si resedinta ori, pentru persoane juridice, denumirea, sediul si datele de identificare. Daca reclamatul locuieste in strainatate, acesta va indica domiciliul procedural ales in Romania unde urmeaza sa i se faca toate comunicarile ce decurg din solutionarea petitiei:
b) numele si calitatea celui care reprezinta partea, iar in cazul reprezentarii prin avocat, numele acestuia si sediul profesional;
c) exceptiile de procedura pe care reclamatul le ridica;
d) raspunsul la toate capetele de fapt si de drept ale petitiei;
e) dovezile cu care se apara impotriva fiecarui capat de cerere. In situatia in care partea reclamata solicita proba cu martori, Consiliul va fi instiintat in scris cu cel putin 5 zile inainte de termenul de audieri stabilit. In cazul in care proba va fi admisa, reclamatul se va obliga sa aduca martorii la termenul de audieri stabilit sau, dupa caz, Colegiul director va acorda ulterior un alt termen pentru audierea acestora;
f) semnatura.
TITLUL V
Solutionarea dosarelor
Capitolul I
Dispozitii generale
Art. 37. - (1) Pe durata solutionarii petitiilor, activitatile de comunicare a actelor de procedura si de pregatire a dosarelor in vederea sustinerii sedintei de deliberari a Colegiului director vor fi indeplinite de catre functionarii publici desemnati de catre seful structurii asistenta Colegiu director.
(2) Membrii Colegiului director vor audia partile din dosar, fiind asistati in derularea acestei activitati de catre functionarii publici desemnati de seful structurii asistenta Colegiu director.
(3) Membrii Colegiului director pot dispune obtinerea de date si informatii suplimentare necesare solutionarii petitiei si pot solicita in cadrul sedintei de audieri opinii de specialitate institutiilor publice ori private, autoritatilor de stat sau oricaror alte entitati juridice cu arie de competenta sau conexa, care pot oferi un punct de vedere pertinent si specific domeniului vizat de obiectul petitiei.
(4) In procedura de solutionare a dosarului se asigura respectarea confidentialitatii datelor cu caracter personal.
Art. 38. - Membrii Colegiului director depun toate diligentele in vederea solutionarii petitiilor in sedintele de deliberari.
Capitolul II
Investigarea actelor sau faptelor de discriminare
Sectiunea 1
Declansarea investigatiei
Art. 39. - (1) Seful structurii asistenta Colegiu director sau membrii Colegiului director pot dispune prin rezolutie actiunea de investigare, daca este cazul, dupa analizarea petitiei si a mijloacelor de proba anexate, cu aprobarea prealabila a reprezentantului legal al Consiliului.
(2) Rezolutia va cuprinde obiectivele care urmeaza a fi investigate, locul unde se desfasoara investigatia, modalitatea de desfasurare si termenul pana la care se realizeaza investigatia.
Art. 40. - (1) Actiunea de investigare se va desfasura la sediul institutiei sau in alt loc stabilit.
(2) Investigarea obiectivelor stabilite in urma studierii dosarului se poate realiza in baza rezolutiei sefului structurii asistenta Colegiu director prin una dintre urmatoarele cai:
a) cu instiintarea prealabila a persoanei/persoanelor ce urmeaza a fi verificata/verificate;
b) inopinat.
Art. 41. - (1) Actiunea de investigare se va efectua de echipe formate din cel putin doua persoane.
(2) Echipa de investigare este compusa din personalul desemnat de seful structurii asistenta Colegiu director din cadrul Consiliului. Membrii Colegiului director pot face parte din echipa de investigare, caz in care se vor abtine de la vot in respectiva speta.
Art. 42. - La cererea agentilor constatatori, reprezentantii legali ai autoritatilor si institutiilor publice si ai operatorilor economici supusi controlului, precum si persoanele fizice sunt obligati, sub sanctiunea prevazuta la art. 26 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile legii:
a) sa puna la dispozitie orice act care ar putea ajuta la clarificarea obiectivului controlului;
b) sa ofere informatii si explicatii verbale si, dupa caz, in scris in legatura cu problemele care formeaza obiectul controlului;
c) sa elibereze in copii documentele solicitate;
d) sa asigure sprijinul si conditiile necesare bunei desfasurari a controlului si sa isi dea concursul pentru clarificarea constatarilor.
Sectiunea 2
Raportul de investigatie
Art. 43. - (1) In termen de 5 zile de la data finalizarii actiunii de investigare, unul dintre membrii echipei de investigare desemnat de seful structurii asistenta Colegiu director intocmeste in scris raportul de investigatie.
(2) Raportul va fi semnat de fiecare membru al echipei de investigare si se va depune la dosarul constituit. Raportul de investigatie poate fi comunicat partilor, la cererea acestora. Consiliul poate refuza motivat comunicarea raportului in situatia in care exista motive temeinice, printr-o incheiere interlocutorie in sedinta de deliberari.
(3) Raportul va cuprinde in detaliu etapele parcurse, operatiunile desfasurate, precum si constatarile la fata locului.
Capitolul III
Audieri si dezbateri
Art. 44. - (1) Sedintele de audieri nu au caracter public. Membrii Colegiului director care participa la sedinta de audieri pot aprecia, de la caz la caz, daca este justificata participarea unei terte persoane.
(2) Odata cu citatia se va comunica reclamatului un exemplar al petitiei, precizandu-i-se totodata sa depuna punctul sau de vedere cu cel tarziu 5 zile inainte de termenul stabilit de citare, in numarul suficient de exemplare pentru comunicare.
(3) Primul termen de sedinta va fi stabilit astfel incat, de la data primirii citatiei, reclamatul sa aiba la dispozitie cel putin 10 zile pentru a-si pregati apararea.
(4) Daca reclamatul are resedinta sau domiciliul in strainatate, se va putea fixa un termen mai indelungat.
Art. 45. - (1) Sedintele de audieri se desfasoara in prezenta a cel putin 2 membri ai Colegiului director care vor fi asistati de personalul desemnat de seful structurii asistenta Colegiu director.
(2) Membrii Colegiului director care vor participa la sedinta de audieri pot amana solutionarea petitiei si pot dispune refacerea procedurii de citare prin rezolutie ori de cate ori constata ca partile nu au fost legal citate.
(3) Sedinta de audieri va fi condusa de un membru al Colegiului director in calitate de presedinte de sedinta. Fiecare membru al Colegiului director, prin rotatie, va avea calitatea de presedinte de sedinta.
Art. 46. - (1) In sedintele de audieri ale Colegiului director partile vor putea fi asistate ori reprezentate. Calitatea de reprezentant trebuie dovedita conform dispozitiilor de drept comun.
(2) La solicitarea partilor, in sedintele de audieri pot participa martori sau experti, dupa incuviintarea acestora de catre membrii Colegiului director participanti la sedinta.
(3) Dezbaterile si declaratiile partilor sunt inregistrate cu mijloace tehnice audio in sedinta audieri. La cererea partilor, se poate elibera o copie a inregistrarii.
Art. 47. - (1) Participantii la sedintele de audieri sunt obligati sa aiba un comportament decent.
(2) Membrii Colegiului director prezenti la sedinta pot chema la ordine orice persoana care tulbura desfasurarea sedintei de audiere. Daca aceasta solicitare ramane fara rezultat, presedintele de sedinta poate obliga persoana respectiva sa paraseasca sala sau poate opri sedinta de audieri.
Art. 48. - (1) Seful structurii asistenta Colegiu director dispune pentru fiecare sedinta intocmirea listei cu dosarele fixate pentru audierile din ziua respectiva, respectiv afisarea listei la sediul institutiei cu cel putin o zi inainte de inceperea sedintei.
(2) Dosarele declarate urgente se vor audia inaintea celorlalte.
(3) Partile pot cere schimbarea ordinii de audiere, daca partile care au dosare programate inaintea lor nu se impotrivesc.
Art. 49. - (1) Presedintele de sedinta deschide, suspenda si ridica sedinta de audieri.
(2) Se da cuvantul intai petentului si apoi reclamatului.
(3) In caz de nevoie, se poate da cuvantul de mai multe ori partilor, punandu-li-se in vedere, daca este cazul, sa se rezume la obiectul petitiei.
Art. 50. - In cazul in care partile nu sunt reprezentate sau asistate de avocat, se pune in vedere acestora la termenul citat sa prezinte exceptiile, dovezile si toate mijloacele de aparare. La cerere, presedintele de sedinta poate acorda un nou termen pentru pregatirea apararii si depunerea de completari la punctul de vedere initial.
Art. 51. - (1) Partile au indatorirea sa indeplineasca actele de procedura in conditiile, ordinea si termenele stabilite de prezenta procedura interna, sa isi exercite drepturile procedurale, precum si sa isi probeze pretentiile si apararile, in conditiile art. 20 alin. (6) din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Partilor le vor fi prezentate drepturile si obligatiile ce le revin in raport cu calitatea detinuta, precum si posibilitatea medierii prin solutionare pe cale amiabila a diferendelor, conform prevederilor legii speciale.
(3) Cu privire la situatia de fapt si motivarea in drept pe care partile le invoca in sustinerea pretentiilor si apararilor lor, membrii Colegiului director pot cere acestora sa prezinte explicatii, oral sau in scris, precum si sa puna in dezbaterea lor orice imprejurari de fapt ori de drept, chiar daca nu sunt mentionate in petitie sau in punctul de vedere al reclamatului. Presedintele de sedinta poate acorda un termen partilor pentru a depune note scrise care sa cuprinda sustinerile din sedinta de audieri.
(4) Membrii Colegiului director vor putea dispune administrarea probelor pe care le considera necesare, chiar daca partile se impotrivesc.
(5) In toate cazurile, membrii Colegiului director care participa la sedinta de audieri pun in dezbatere exceptiile invocate si capetele de cerere care rezulta din obiectul petitiei, respectiv din audieri.
Art. 52. - Membrii Colegiului director ori partile pot pune intrebari martorilor sau expertilor, dupa caz. Partile isi pot adresa reciproc intrebari doar cu acordul presedintelui de sedinta.
Art. 53. - Membrii Colegiului director pot acorda partilor un termen pentru a depune noi dovezi. In acest caz se dispune comunicarea noilor dovezi catre partea adversa, in vederea formularii apararii.
Art. 54. - Daca partea ori martorul nu cunoaste limba romana, se va folosi un traducator autorizat sau, in lipsa, o persoana de incredere. Prezenta traducatorului autorizat este asigurata de parti.
Art. 55. - In situatia in care persoana care urmeaza sa fie audiata are deficiente de vorbire sau de auz si nu poate fi inteleasa sau nu poate comunica oral, va raspunde in scris. Daca aceasta are nevoie de asistenta de specialitate, se va folosi un interpret, asigurat de Consiliu, in baza unei solicitari prealabile.
Art. 56. - Dupa inchiderea dezbaterilor se poate acorda partilor un termen de maximum 15 zile pentru a depune concluzii scrise intr-un singur exemplar. Concluziile scrise reprezinta ultimul act de procedura si nu se comunica partilor.
Art. 57. - Daca la termenul fixat pentru audiere se infatiseaza numai una dintre parti, exceptiile si apararile partii care lipseste vor fi primite in scris, Colegiul director urmand a se pronunta pe baza dovezilor administrate.
Art. 58. - (1) In cazul in care membrii Colegiului director dispun in cadrul sedintei de audieri un nou termen de citare, partile prezente in sedinta primesc termenul in cunostinta.
(2) Termenul luat in cunostinta sau pentru care au fost trimise citatiile nu poate fi preschimbat decat pentru motive temeinice si cu citarea partilor. Citarea acestora se face intr-un termen scurt.
Art. 59. - Amanarea dosarului cu acordul partilor se poate admite o singura data in cursul solutionarii.
Art. 60. - Se poate acorda un nou termen pentru lipsa de aparare doar in conditiile in care aceasta este temeinic motivata.
Art. 61. - (1) Partile pot sa solicite oral sau in scris recuzarea unui membru al Colegiului director, aratand motivele si probele care stau la baza cererii.
(2) In cazul in care pe parcursul dezbaterilor se solicita recuzarea unui membru al Colegiului director, aceasta se solutioneaza printr-o incheiere interlocutorie in sedinta de deliberari a Colegiului director, care se va inregistra intr-un registru distinct.
(3) Membrul Colegiul director poate solicita o abtinere, aratand motivele care stau la baza cererii. Cererea de abtinere se solutioneaza de Colegiul director.
Capitolul IV
Exceptiile de procedura
Art. 62. - (1) Colegiul director se va pronunta cu prioritate asupra exceptiilor de procedura si de fond care nu mai implica analiza.
(2) Exceptiile vor putea fi unite cu fondul daca, pentru solutionarea acestora, este nevoie sa se administreze dovezi in legatura cu solutionarea in fond a petitiei.
Art. 63. - (1) In situatia in care in fata Colegiului director se pune in discutie competenta acestuia, se va indica institutia sau autoritatea competenta.
(2) Daca este nevoie sa se administreze dovezi in legatura cu solutionarea pe fond a petitiei, exceptia va fi unita cu fondul.
(3) Colegiul director va trece la solutionarea pe fond a petitiei, cel nemultumit putand ataca hotararea asupra fondului la instanta de contencios administrativ, potrivit legii.
Art. 64. - (1) Cand pe parcursul solutionarii petitiei Colegiul director constata lipsa capacitatii procesuale de folosinta a uneia dintre parti, se poate da un termen pentru implinirea acestor lipsuri si formularea de aparari in raport cu exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta.
(2) In situatia neindeplinirii obligatiilor prevazute la alin. (1), Colegiul director urmeaza a solutiona exceptia pe baza dovezilor administrate, prin hotarare a Colegiului director.
Capitolul V
Conexarea dosarelor
Art. 65. - (1) Partile vor putea cere conexarea mai multor dosare aflate spre solutionare la Colegiul director si in care sunt aceleasi parti reclamate sau chiar impreuna cu alte parti reclamate si ale caror obiect si cauza au intre ele o stransa legatura.
(2) Seful structurii asistenta Colegiu director sau un membru al Colegiului director poate supune votului membrilor Colegiului director conexarea dosarelor, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (1), chiar daca partile nu au solicitat acest lucru. Decizia Colegiului director se consemneaza intr-o incheiere interlocutorie.
(3) Conexarea se va face la primul dosar inregistrat.
Art. 66. - Dosarele conexate pot fi disjunse in orice stadiu al solutionarii, daca membrii Colegiului director considera ca numai unul dintre ele este in stadiul avansat care permite solutionarea acestuia in sedinta de deliberari a Colegiului director.
Capitolul VI
Ne bis in idem (Nu de doua ori in aceeasi cauza)
Art. 67. - (1) Nicio persoana nu poate fi sanctionata pentru savarsirea unei fapte contraventionale atunci cand fata de acea persoana s-a pronuntat anterior o hotarare a Colegiului director cu privire la aceeasi fapta, chiar si sub alta incadrare juridica.
(2) In cazul petitiilor depuse cu acelasi obiect si aceeasi parte reclamata se mentine prima hotarare adoptata.
(3) In cazul in care s-a hotarat de catre Colegiul director aplicarea unei sanctiuni contraventionale se mentioneaza respectarea alin. (1).
Capitolul VII
Administrarea probelor
Sectiunea 1
Dispozitii generale
Art. 68. - (1) In fata Colegiului director se poate invoca orice mijloc de proba, inclusiv inregistrari audio si video sau date statistice. Toate inscrisurile se depun exclusiv in limba romana.
(2) In situatia in care inscrisurile sunt redactate intr-o limba straina, acestea se depun in copie certificata si trebuie insotite de traducerea legalizata efectuata de un traducator autorizat. In cazul in care nu exista un traducator autorizat pentru limba in care sunt redactate inscrisurile in cauza, se pot folosi traducerile realizate de persoane de incredere cunoscatoare ale respectivei limbi, in conditiile legii speciale.
(3) In cazul in care proba se face prin inscrisuri, se vor alatura la dosar atatea copii cate parti sunt sub sanctiunea suspendarii cauzei.
(4) In cazul in care probele sunt inaintate de partea interesata pe dispozitive de stocare a informatiei in format digital de tip stick USB sau CD/DVD, partea se va asigura sa inainteze dispozitivele intr-un numar suficient pentru comunicare celorlalte parti si insotite de un transcript, indicand momentul la care partile se raporteaza, sub sanctiunea suspendarii cauzei.
(5) Daca inscrisurile sunt intocmite in limbi straine, se vor respecta prevederile alin. (2).
Art. 69. - La solicitarea membrilor Colegiului director in calitate de agenti constatatori, partile au obligatia, in conditiile legii:
a) sa puna la dispozitie orice act care ar putea ajuta la clarificarea obiectului petitiei;
b) sa dea informatii si explicatii verbale si in scris, dupa caz, in legatura cu problemele care formeaza obiectul petitiei;
c) sa elibereze copiile documentelor solicitate in suficiente exemplare.
Art. 70. - (1) Colegiul director poate admite orice probe daca se considera ca ele pot sa conduca la solutionarea dosarului.
(2) Probele vor fi administrate inainte de inceperea dezbaterilor asupra fondului.
(3) Dovada si dovada contrarie vor fi administrate pe cat posibil in acelasi timp.
Sectiunea 2
Sarcina probei
Art. 71. - (1) Petentul, respectiv persoana interesata au obligatia sa dovedeasca existenta unor fapte care permit presupunerea existentei unei discriminari directe sau indirecte.
(2) Petitiile care nu sunt insotite de nicio proba utila, necesara, concludenta si pertinenta se claseaza in procedura de admisibilitate. Simplele acuzatii nu constituie un mijloc probator.
(3) Persoanei impotriva careia s-a formulat sesizarea insotita de probe ii revine sarcina de a dovedi ca nu a avut loc o incalcare a principiului egalitatii de tratament.
(4) Daca se dovedeste incalcarea dispozitiilor art. 26 alin. (5) din Ordonanta Guvernului 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Colegiul director poate aplica in cadrul sedintei de deliberari, prin hotarare, sanctiunea prevazuta la art. 26 alin. (6) din acelasi act normativ.
Sectiunea 3
Suspendarea solutionarii petitiilor
Art. 72. - (1) In situatia in care s-a depus la organele competente o plangere penala cu privire la aceleasi fapte cu care a fost sesizat Consiliul, la solicitarea autoritatilor competente sau din oficiu, reprezentantul legal al Consiliului dispune prin rezolutie suspendarea solutionarii petitiei.
(2) Suspendarea va dainui pana la momentul la care hotararea pronuntata in cauza care a determinat suspendarea a ramas definitiva.
Art. 73. - Seful structurii asistenta Colegiu director, printr-un consilier/consilier juridic desemnat in acest sens, sau un membru al Colegiului director poate solicita depunerea unui numar suficient de exemplare ale petitiei, ale punctului de vedere, ale anexelor sau ale oricarui mijloc de proba in termen de 15 zile de la instiintare. Daca aceasta solicitare nu este indeplinita, cauza se suspenda pana la complinirea dispusa.
Sectiunea 4
Perimarea
Art. 74. - Se perima de drept, chiar impotriva incapabililor, petitia sau sesizarea ramasa in nelucrare din motive imputabile petentului/petentilor timp de 6 luni. Perimarea se solutioneaza prin hotarare a Colegiului director.
Sectiunea 5
Reanalizarea petitiei la cererea instantelor de judecata
Art. 75. - (1) In cazul in care instantele de contencios administrativ investite cu solutionarea actiunii in anularea unei hotarari emise de Colegiul director hotarasc reanalizarea petitiei, Directia juridica din cadrul Consiliului inainteaza dosarul catre structura asistenta Colegiu director, unde se inregistreaza cu numarul de dosar alocat initial, la care se adauga simbolul "*".
(2) In cazul in care se constata ca nu au fost formulate aparari pe fond ori existenta unor vicii in procedura de citare, seful structurii asistenta Colegiu director, prin consilierii/consilierii juridici desemnati in acest sens, dispune recitarea in cauza.
(3) In cazul in care se constata ca procedura a fost legal indeplinita, iar apararile au fost depuse si pe fondul cauzei, procedura de recitare nu va mai fi reluata, ci se va proceda conform dispozitiilor dispuse de instanta de contencios administrativ, respectiv la reanalizarea petitiei in sedinta de deliberari prin emiterea unei noi hotarari.
TITLUL VI
Hotararile de solutionare a petitiilor si sesizarilor
Capitolul I
Dispozitii generale
Sectiunea 1
Prevederi generale
Art. 76. - Consiliul solutioneaza petitia sau autosesizarea prin hotarare a Colegiului director.
Art. 77. - Dupa inchiderea dezbaterilor, membrii Colegiului director delibereaza in secret, in sedinta. Sedintele de deliberari sunt stabilite de membrii Colegiul director.
Art. 78. - (1) Sedinta de deliberare a Colegiului director se desfasoara valabil in prezenta a cel putin 6 membri la sediul institutiei. In situatii exceptionale, desfasurarea sedintelor de deliberari poate avea loc, cu acordul majoritatii membrilor, in sistem online sau hibrid.
(2) Hotararea Colegiului director se adopta prin votul individual al fiecarui membru al Colegiului.
(3) Colegiul director adopta hotararea cu votul favorabil a cel putin 6 membri.
Art. 79. - Daca hotararea nu se poate adopta cu votul favorabil a cel putin 6 membri, solutionarea se va amana pentru un termen ulterior.
Art. 80. - (1) Hotararea Colegiului director de solutionare a unei sesizari se adopta intr-un termen de 90 de zile si va cuprinde: numele membrilor Colegiului director care au emis hotararea, numele, domiciliul sau resedinta partilor, obiectul sesizarii si sustinerile partilor, descrierea faptei de discriminare, motivele de fapt si de drept care au stat la baza hotararii Colegiului director, solutia adoptata si, dupa caz, sanctiunea dispusa, modalitatea de plata a amenzii, daca este cazul, respectiv calea de atac si termenul in care aceasta se poate exercita.
(2) Hotararea se comunica partilor intr-un termen de 30 de zile de la adoptare si produce efecte de la data comunicarii. In situatia in care procedura de comunicare a hotararii nu poate fi indeplinita dupa doua incercari consecutive, din culpa exclusiva a partilor, aceasta se considera a fi indeplinita prin afisarea la avizierul institutiei. Procedura se socoteste indeplinita in a 15-a zi de la afisare si se incheie printr-un proces-verbal de catre consilierul/consilierul juridic desemnat in acest sens.
(3) Termenele prevazute la alin. (1) si (2) nu au un caracter imperativ, acestea pot varia in functie de specificul si complexitatea fiecarui dosar aflat in curs de solutionare, precum si de alte circumstante exterioare cauzei (cum ar fi si fara a se limita la acestea: volumul de petitii si sesizari aflate pe rolul Consiliului, resursa umana alocata acestei activitati existenta in cadrul institutiei).
Art. 81. - Opiniile concurente sau separate se consemneaza in sedinta Colegiului director.
Art. 82. - Prin hotararea adoptata, Colegiul director poate dispune includerea unei recomandari cu caracter de indrumare, fara forta juridica obligatorie, in vederea preintampinarii incalcarii principiului nediscriminarii.
Sectiunea 2
Hotararile care consfintesc intelegerea amiabila a partilor
Art. 83. - (1) Partile se pot prezenta pe tot cursul solutionarii petitiei pentru a cere sa se adopte o hotarare care sa consfinteasca intelegerea amiabila.
(2) Partile pot solicita si in scris Colegiului director sa ia act de impacarea lor, fara a se prezenta la termen.
(3) Intelegerea amiabila va fi comunicata in scris si va fi cuprinsa in hotararea Colegiului director.
Sectiunea 3
Indreptarea, lamurirea si completarea hotararii
Art. 84. - Erorile sau omisiunile cu privire la numele, calitatea si sustinerile partilor sau cele de calcul, precum si orice alte erori materiale din hotarari pot fi indreptate din oficiu sau la cerere, in sedinta de deliberari, si se consemneaza prin hotarare a Colegiului director.
Capitolul II
Caile de atac
Art. 85. - (1) Hotararea Colegiului director poate fi atacata la instanta de contencios administrativ in termen de 15 zile de la data comunicarii hotararii.
(2) Hotararile care nu sunt atacate in termenul de 15 zile constituie de drept titlu executoriu.
TITLUL VII
Dispozitii finale
Art. 86. - Dosarele aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a prezentei proceduri vor fi finalizate din punct de vedere administrativ conform prezentei proceduri.
Art. 87. - Prezenta procedura interna este adoptata de Colegiul director, aprobata prin ordin al presedintelui Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 88. - Prezenta procedura interna se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 137/2000, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.