Declararea pandemiei COVID-19 de OMS a creat noi provocari in materia relatiilor de munca. Solutia pentru gestionarea oricarei crize incepe cu o informare corecta.
1. Ce se intampla cu CIM-ul?
Contractul individual de munca al angajatilor care se afla in carantina sau autoizolare, situatii definite de Ordinul nr. 313/26.02.2020, se suspenda de drept. Pe toata perioada suspendarii contractului, concedierea salariatului este interzisa!
2. Ce se intampla cu salariul?
Pe durata suspendarii contractului individual de munca NU se va plati salariul. Salariatul va primi in schimb o indemnizatie pentru carantina care reprezinta 75% din media veniturilor brute lunare din ultimele 6 luni, in limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar. Indemnizatia va fi achitata de angajator si va fi recuperata integral din bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
3. Munca la domiciliul fara acordul angajatorului?
Pentru salariatii care au in CIM prezavut ca activitatea se desfasoara la sediul angajatorului, acestia trebuie sa se prezinte la locul de munca. In caz contrar, angajatorul dispune de prerogativa disciplinara, avand dreptul de a aplica sanctiuni disciplinare.
4. Daca scolile sunt inchise, pot lipsi de la munca?
Prezenta salariatului la locul de munca reprezinta o obligatie contractuala. Parlamentul a adoptat Legea privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant. Legea urmeaza sa fie promulgata de Presedinte, asadar nu a intrat inca in vigoare.
5. Prevenirea bolilor profesionale sau imbolnavirilor
Angajatorii au obligatia de a intocmi un plan de prevenire si protectie precum si de a asigura echipamentele individuale de protectie care sa indeplineasca cerintele de securitate si sanatate in munca specifice locului de munca.
6. Masuri pentru mediul de business
- Impunerea unor restrictii de calatorie pentru deplasarile in interes de serviciu sau personal;
- Cunoasterea permanenta a situatiei unde se afla salariatii, precum si daca deplasarile s-au efectuat sau urmeaza sa se efectueze pe teritorii afectate sau vulnerabile;
- Actualizarea documentelor companiei, inclusiv prin introducerea in Regulamentul intern a unor prevederi privind absenta din cauza bolii sau pentru ingrijirea persoanelor apropiate (parinti, copii, rude);
- Implementarea unui protocol pentru vizitatorii societatii (daca este cazul);
- Implementarea unui mecanism intern eficient de raportare a bolilor;
- Flexibilizarea echipelor, inclusiv prin introducerea echipelor de rezerva (back-up);
- Mentinerea unei comunicari constante cu salariatii.