Avand in vedere operationalizarea, incepand cu data de 7 martie 2023, a Sistemului de informatii Schengen, in temeiul Regulamentului (UE) 2018/1.861 al Parlamentului European si al Consiliului din 28 noiembrie 2018 privind instituirea, functionarea si utilizarea Sistemului de informatii Schengen (SIS) in domeniul verificarilor la frontiere, de modificare a Conventiei de punere in aplicare a Acordului Schengen si de modificare si abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.987/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si al Regulamentului (UE) 2018/1.862 al Parlamentului European si al Consiliului din 28 noiembrie 2018 privind instituirea, functionarea si utilizarea Sistemului de informatii Schengen (SIS) in domeniul cooperarii politienesti si al cooperarii judiciare in materie penala, de modificare si de abrogare a Deciziei 2007/533/JAI a Consiliului si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.986/2006 al Parlamentului European si al Consiliului si a Deciziei 2010/261/UE a Comisiei, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit Deciziei de punere in aplicare (UE) 2023/201 a Comisiei din 30 ianuarie 2023 de stabilire a datei de punere in functiune a Sistemului de informatii Schengen in temeiul Regulamentului (UE) 2018/1.861 al Parlamentului European si al Consiliului si al Regulamentului (UE) 2018/1.862 al Parlamentului European si al Consiliului,
avand in atentie considerentul (11) al Recomandarii (UE) 2017/432 a Comisiei din 7 martie 2017 cu privire la eficientizarea returnarilor in cadrul punerii in aplicare a Directivei 2008/115/CE a Parlamentului European si a Consiliului, potrivit caruia "In conformitate cu articolul 6 alineatul (1) din Directiva 2008/115/CE, statele membre ar trebui sa emita in mod sistematic decizii de returnare impotriva resortisantilor tarilor terte aflati in situatie de sedere ilegala pe teritoriul lor. Legislatia si practica din statele membre nu asigura efectul deplin al acestei obligatii in toate circumstantele, subminand astfel eficacitatea sistemului UE in materie de returnare. De exemplu, unele state membre nu emit decizii de returnare in urma unei decizii negative cu privire la o cerere de azil sau un permis de sedere ori nu emit decizii de returnare impotriva resortisantilor tarilor terte aflati in situatie de sedere ilegala care nu detin un document de identitate sau de calatorie valabil.",
tinand cont de literele d) si e) ale punctului 23 din cadrul Concluziilor Reuniunii extraordinare a Consiliului European din 9 februarie 2023, avand ca obiect oferirea impulsurilor necesare dezvoltarii si definirea orientarilor si prioritatilor generale ale Uniunii Europene, in domeniul protejarii frontierelor externe, potrivit carora "Comisia Europeana este invitata sa finanteze masurile statelor membre care contribuie in mod direct la controlul frontierelor externe ale UE, cum ar fi proiectele-pilot de gestionare a frontierelor, precum si la consolidarea controlului la frontiere in principalele tari aflate pe rutele de tranzit catre Uniunea Europeana", respectiv se solicita Comisiei Europene "mobilizarea imediata a fondurilor si a mijloacelor substantiale ale UE pentru a sprijini statele membre in consolidarea capabilitatilor si a infrastructurii de protectie a frontierelor, a mijloacelor de supraveghere, inclusiv a supravegherii aeriene, si a echipamentelor", context ce reclama masuri concrete prin care statul roman sa contribuie la gestionarea in mod eficient a frontierei externe a Uniunii Europene, prin controlul migratiei ilegale, in sensul emiterii sistematice a deciziilor de returnare care vor permite luarea de masuri administrative imediate cu privire la resortisantii tarilor terte generatori de miscari secundare,
luand in considerare prezentarea de catre Comisia Europeana, la data de 5 decembrie 2022, a Planului de actiune al Uniunii Europene pentru Balcanii de Vest, in pregatirea reuniunii Consiliului Justitie si Afaceri Interne din data de 8 decembrie 2022, pe agenda caruia a figurat aderarea Romaniei la Spatiul Schengen, document ce identifica masuri menite sa abordeze situatia migratiei pe ruta Balcanilor de Vest, avand in vedere necesitatea de a intensifica cooperarea cu partenerii terti, precum si punerea in aplicare a legislatiei Uniunii Europene in mod eficient, in scopul combaterii migratiei ilegale si derularii unor proceduri rapide de azil,
in contextul necesitatii unei bune monitorizari si evidente a strainilor aflati in situatie de sedere ilegala pe teritoriul Romaniei si al implementarii cu succes a masurilor prevazute in documentele programatice ale Uniunii Europene, aflate inclusiv in responsabilitatea Romaniei, in marja negocierilor de aderare a tarii noastre la Spatiul Schengen, pentru evitarea neindeplinirii de catre Romania a angajamentelor privind controlul migratiei, in contextul geopolitic marcat de conflictul armat de la granite, ce ar putea atrage lipsa finantarii proiectelor implementate de catre Uniunea Europeana pentru protejarea frontierelor externe,
avand in vedere necesitatea gestionarii cu succes a fluxului de persoane stramutate, concomitent cu asigurarea climatului de ordine si siguranta nationala,
in vederea indeplinirii, cat mai curand posibil, a obiectivului strategic de aderare a Romaniei la Spatiul Schengen, astfel cum acesta a fost stabilit prin Programul de guvernare 2021-2024, prevazut in anexa nr. 2 la Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 42/2021 pentru acordarea increderii Guvernului, pentru conservarea Spatiului de libertate, securitate si justitie ce deriva din titlul V din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, intr-un context geopolitic marcat de provocari securitare majore, pentru evitarea unor blocaje in procesul de solutionare a cererilor de azil, de natura a conduce la incapacitatea Romaniei de a respecta angajamentele asumate prin actele normative si documentele programatice adoptate la nivelul Uniunii Europene in domeniul procedurilor de azil,
avand in atentie conflictul din Ucraina si fluxul masiv de persoane stramutate care a condus la o crestere exponentiala a cererilor de protectie depuse pe teritoriul national, urmata de recunoasterea protectiei temporare pentru mai mult de 80.000 de persoane, ceea ce a determinat ca personalul Inspectoratului General pentru Imigrari sa fie supus unei presiuni semnificative, aspect ce a facut necesar sprijinul expertilor Agentiei Uniunii Europene pentru Azil, fiind semnat Planul operational de sprijin pentru Romania, in conformitate cu prevederile art. 18 din Regulamentul (UE) 2021/2.303 al Parlamentului European si al Consiliului din 15 decembrie 2021 privind Agentia Uniunii Europene pentru Azil si de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 439/2010,
tinand seama de consecintele negative care ar putea fi generate ca urmare a neimplementarii de indata a masurilor legislative propuse, acestea fiind necesare in scopul asigurarii controlului migratiei ilegale si reducerii miscarilor secundare, aspecte de natura a contribui la salvgardarea climatului de ordine si siguranta publica,
deoarece toate aspectele prezentate reprezinta o stare de fapt obiectiva si independenta, iar elementele vizeaza interesul public si constituie o situatie extraordinara care necesita adoptarea unor masuri imediate, impunandu-se adoptarea in procedura de urgenta a actului normativ care sa permita aplicarea masurilor identificate,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - Legea nr. 122/2006 privind azilul in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 17 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) dreptul de a ramane in Romania pana la finalizarea procedurii de azil. In cazul procedurii de determinare a statului membru responsabil cu examinarea cererii de azil, dreptul de a ramane pe teritoriul Romaniei inceteaza la data efectuarii transferului;"
2. La articolul 19, litera j) se abroga.
3. La articolul 361, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Activitatile de inregistrare a cererilor de protectie internationala pot fi realizate si de catre expertii Agentiei Uniunii Europene pentru Azil, potrivit art. 16 alin. (2) lit. b) din Regulamentul (UE) 2021/2.303 al Parlamentului European si al Consiliului din 15 decembrie 2021 privind Agentia Uniunii Europene pentru Azil si de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 439/2010."
4. La articolul 48, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) Activitatile de intervievare si analizare a motivelor invocate pot fi realizate si de catre expertii Agentiei Uniunii Europene pentru Azil, potrivit art. 16 alin. (2) lit. c) din Regulamentul (UE) 2021/2.303."
5. La articolul 53, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Hotararea de respingere a cererii de azil cuprinde motivele corespunzatoare pentru fiecare forma de protectie prevazuta la art. 23 si 24, art. 26 sau 27."
6. Articolul 70 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70: Decizia de returnare. - (1) In cazul solicitantilor de azil care nu au obtinut protectie internationala in Romania, Inspectoratul General pentru Imigrari emite decizia de returnare la momentul emiterii hotararii de respingere a cererii de azil in faza administrativa.
(2) Executarea obligatiei de returnare stabilite prin decizia de returnare emisa potrivit alin. (1) se suspenda de drept pana la finalizarea procedurii de azil.
(3) Pana la solutionarea definitiva a cailor de atac, strainul prevazut la alin. (1) beneficiaza de toate drepturile prevazute de lege pentru solicitantul de azil, iar acesta se poate prevala de orice schimbare a circumstantelor intervenita dupa adoptarea deciziei de returnare, care ar fi de natura sa aiba un impact semnificativ asupra aprecierii situatiei sale, aspect a carui verificare revine instantei de judecata competente."
7. La articolul 81, alineatul (3) se abroga.
Art. II. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 421 din 5 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 81 alineatul (2), litera e) se abroga.
2. La articolul 81 alineatul (2), litera g) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"g) strainul a carui protectie temporara acordata prin decizia Consiliului Uniunii Europene a incetat, daca acesta nu are un drept de sedere reglementat potrivit prezentei ordonante de urgenta;"
3. La articolul 81 alineatul (2), dupa litera g) se introduce o noua litera, lit. h), cu urmatorul cuprins:
"h) strainul a carui cerere de protectie internationala in Romania a fost respinsa in faza administrativa, daca acesta nu are un drept de sedere reglementat potrivit prezentei ordonante de urgenta."
4. La articolul 83 alineatul (3), litera d) se abroga.
5. La articolul 88 alineatul (2), dupa litera b) se introduce o noua litera, lit. c), cu urmatorul cuprins:
"c) strainul prevazut la art. 81 alin. (2) lit. g) si h)."
6. La articolul 1064 alineatul (1) litera a), punctul (iii) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(iii) unei sederi ilegale de pana la 30 de zile, pentru strainii care prezinta risc de sustragere de la executarea voluntara a obligatiei de returnare potrivit art. 83 alin. (3) lit. e);"
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCA
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
p. Ministrul afacerilor externe,
Janina-Mirela Sitaru,
secretar de stat