Luand in considerare ca in cadrul Planului national de redresare si rezilienta (PNRR) al Romaniei, adoptat de Comisia Europeana in data de 27 septembrie 2021, la componenta 13 - Reforme sociale, a fost stabilita reforma 4: "Introducerea tichetelor de munca si formalizarea muncii in domeniul lucratorilor casnici", avand ca jalon, pentru trimestrul I al anului 2022, "Intrarea in vigoare a legislatiei si a normelor de aplicare privind sistemul de tichete pentru lucratorii casnici",
tinand cont de faptul ca acest jalon a fost indeplinit prin adoptarea Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, care prevede in cuprinsul ei ca termen pentru intrarea in vigoare data de 1 ianuarie 2024, cu exceptia art. 13 alin. (1) si a art. 17, respectiv prin adoptarea Hotararii Guvernului nr. 822/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic,
ca urmare a constatarilor din etapa de operationalizare a sistemului de tichete de activitati casnice, in raport cu exigenta obtinerii din implementarea acestui sistem a unor rezultate care sa corespunda tintelor fixate in Planul national de redresare si rezilienta (PNRR) pentru jalonul 397 - Punerea in functiune a unei platforme digitale de gestionare a tichetelor pentru lucratorii casnici, aferent investitiei 3. Operationalizarea introducerii tichetelor de munca pentru lucratorii casnici - componenta 13 - Reforme sociale,
luand in considerare faptul ca implementarea jalonului 397 - Punerea in functiune a unei platforme digitale de gestionare a tichetelor pentru lucratorii casnici trebuie realizata in perioada 2024-2026, respectiv in trimestrul IV al anului 2024 sa figureze in Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice cel putin 20.000 de prestatori casnici inregistrati anterior ca someri sau inactivi care presteaza activitati casnice in schimbul tichetelor de activitati casnice si cel putin 10.000 de beneficiari casnici in folosul carora sunt desfasurate activitati casnice in cadrul sistemului de tichete, iar in trimestrul I al anului 2026 cel putin 60.000 de prestatori casnici inregistrati anterior ca someri sau inactivi care presteaza activitati casnice in schimbul tichetelor de activitati casnice si cel putin 30.000 de beneficiari casnici in folosul carora sunt desfasurate activitati casnice in cadrul sistemului de tichete,
intrucat activitatile ocazionale, necalificate desfasurate de prestatorul casnic sunt forme particulare de exercitare a dreptului constitutional la munca,
avand in vedere exigenta obtinerii din implementarea sistemului de tichete de activitati casnice de rezultate corespunzatoare tintelor fixate in PNRR pentru anii 2024 si 2026, cuantificate in numar de beneficiari casnici si numar de prestatori casnici inregistrati anterior ca someri sau inactivi,
dat fiind faptul ca operationalizarea acestui sistem a relevat necesitatea revizuirii, in regim de urgenta, a cadrului legal existent, astfel incat sa permita stabilirea, in mod flexibil si rapid, prin acordul verbal dintre prestatorul casnic si beneficiarul casnic, a unui raport juridic in care prevaleaza intelegerea dintre parti si echilibrul prestatiilor reciproce, precum si sa asigure o utilizare cat mai extinsa a tichetelor de activitati casnice destinate remunerarii activitatilor ocazionale, necalificate desfasurate de prestatorul casnic, fara o limitare la lista actuala de servicii care au legatura cu gospodaria, ce include in mod exclusiv servicii de curatenie/igienizare, spalatul/calcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de ingrijire corporala, hranire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent si la care se adauga, prin exceptie, activitatile desfasurate de persoanele care exercita ocazional profesia de bona, reglementata potrivit dispozitiilor Legii nr. 167/2014 privind exercitarea profesiei de bona,
intrucat a fost identificata necesitatea modificarii cadrului legal pentru a asigura participarea eficienta si eficace a furnizorului de serviciu universal, astfel cum este definit la art. 2 pct. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 187/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, la implementarea reformei care "vizeaza instituirea unui sistem de plata si evidenta a persoanelor fizice care desfasoara activitati casnice" in schimbul unei remuneratii acordate sub forma de tichete de activitati casnice,
luand in considerare faptul ca neadoptarea prezentei ordonante de urgenta este de natura sa genereze dificultati in organizarea si functionarea mecanismului aferent sistemului de plata si evidenta instituit prin Legea nr. 111/2022,
avand in vedere acoperirea minimala a sferei de activitati ocazionale necalificate ce pot fi desfasurate de prestatorul casnic in legatura cu gospodaria/gospodariile unei familii sau a/ale unei persoane singure, din cauza restrangerii acestora in actuala reglementare, la activitati cum ar fi servicii de curatenie/igienizare, spalatul/calcatul rufelor, servicii de croitorie, servicii de preparare a hranei, servicii de ingrijire corporala, hranire, supraveghere a beneficiarului casnic dependent,
dat fiind inaccesibilitatea solutiei legislative stabilite in cazul prestatorului casnic care doreste sa efectueze activitati specifice profesiei de bona, in urma unei simple intelegeri verbale cu beneficiarul casnic, in schimbul remunerarii cu tichete de activitati casnice, prin exceptie de la prevederile Legii nr. 111/2022, stabilind expres conditiile in care se realizeaza activitatile specifice acestei categorii profesionale, in baza unui contract individual de munca sau ca persoana fizica autorizata, conform Legii nr. 167/2014,
tinand cont ca este necesara asigurarea concordantei dintre prevederile actului normativ de nivel superior cu cele ale actului normativ de nivel inferior, respectiv normele de punere in aplicare si pentru asigurarea operationalizarii platformei electronice de evidenta a activitatilor casnice, fapt care impune modificarea, intr-un timp cat mai scurt, si a normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 111/2022, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 822/2022,
in considerarea neconcordantei dintre mai multe prevederi din Legea nr. 111/2022, ca urmare a modificarilor legislative ulterioare cu privire la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, respectiv cea dintre prevederea potrivit careia valoarea minima a contributiei lunare pentru ca un prestator casnic sa beneficieze de calitatea de asigurat in sistemul de asigurari sociale de stat, respectiv de 85 de tichete de activitati casnice, si conditia imperativa ca aceasta valoare minima sa nu fie mai mica de 25% din valoarea salariului minim brut pe tara garantat in plata,
avand in vedere imposibilitatea furnizorului de serviciu universal de a realiza inrolarea in Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice a persoanelor care au calitatea de prestatori casnici si beneficiari casnici,
tinand cont de inexistenta unui flux eficace si eficient pentru activitatile realizate de furnizorul universal in ceea ce priveste preschimbarea de catre prestatorii casnici a tichetelor de activitati casnice, care poate influenta, in mod negativ, inclusiv indeplinirea tintelor asumate prin PNRR cu privire la "Operationalizarea introducerii tichetelor de munca pentru lucratorii casnici" - jalonul 397 din cadrul componentei 13 - Reforme sociale,
tinand seama de faptul ca aspectele sus-mentionate constituie o situatie extraordinara, ce vizeaza interesul public major, in cazul neindeplinirii satisfacatoare a jalonului 397 din PNRR prin neatingerea tintelor asumate, asa cum sunt descrise in anexa la Decizia de punere in aplicare a Consiliului de modificare a Deciziei de punere in aplicare din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluarii planului de redresare si rezilienta al Romaniei,
intrucat elementele sus-mentionate constituie premisele unei situatii urgente si extraordinare care impun adoptarea de masuri imediate, in vederea stabilirii cadrului normativ adecvat pentru reglementarea eficienta a activitatii prestatorului casnic, iar neadoptarea acestor masuri cu celeritate poate avea consecinte negative si asupra exercitarii de catre persoanele care au calitatea de prestator casnic a dreptului fundamental la munca prevazut de Constitutia Romaniei, republicata, in baza unui raport juridic stabilit prin acordul de vointa al partilor, fara obligativitatea unei forme scrise, precum si asupra interesului public reprezentat de includerea in economia formala a persoanelor inactive si somere predispuse sa fie implicate in activitati informale, in special in munca agricola si casnica, in cadrul unui raport juridic flexibil, care sa le confere si calitatea de asigurati in sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor de sanatate, avand impact asupra colectarii impozitelor si contributiilor sociale, precum si pentru reducerea muncii informale,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. – Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 402 din 27 aprilie 2022, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2. – (1) In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) activitate casnica - activitatea ocazionala, necalificata, desfasurata de un prestator casnic in gospodaria beneficiarului casnic, la domiciliul prestatorului casnic sau in alt loc necesar desfasurarii acesteia; activitatea casnica nu este efectuata in scop comercial si nu se efectueaza in beneficiul unor terti;
b) prestator casnic - persoana fizica ce poate desfasura activitati casnice in una sau mai multe gospodarii, in schimbul unei remuneratii acordate exclusiv sub forma de tichete de activitati casnice, in conditiile prezentei legi;
c) beneficiar casnic - persoana fizica in folosul careia prestatorul casnic desfasoara activitati casnice;
d) tichet de activitati casnice - bon valoric destinat remunerarii activitatilor casnice desfasurate de catre prestatorul casnic;
e) gospodarie - totalitatea bunurilor imobile constand in cladirile cu destinatie de locuinta, anexele, curtile si gradinile aferente acestora, precum si bunurile mobile utilizate in prestarea activitatilor casnice.
(2) Prestator casnic poate fi si ingrijitorul informal, definit la art. 6 lit. s) din Legea asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, care nu este membru al familiei beneficiarului casnic, astfel cum este definita la art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu are incheiat un contract pentru ingrijire informala cu serviciul public de asistenta sociala, potrivit dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 17/2000 privind asistenta sociala a persoanelor varstnice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Lista activitatilor casnice definite la alin. (1) lit. a) este prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
(4) Lista activitatilor casnice definite la alin. (1) lit. a) se poate modifica si completa anual sau ori de cate ori se impune de catre Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si/sau la solicitarea partilor interesate, dupa caz, prin ordin al ministrului muncii si solidaritatii sociale, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
2. La articolul 3, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(5) Beneficiarul casnic si prestatorul casnic convin asupra activitatilor, a numarului de ore sau a volumului de munca si asupra platii aferente activitatii casnice."
3. La articolul 3, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (51), cu urmatorul cuprins:
"(51) Plata prestatorului casnic se face conform dispozitiilor prezentei legi, exclusiv cu tichete de activitati casnice."
4. La articolul 3, alineatul (8) se abroga.
5. La articolul 4 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) la remuneratie pentru activitatea prestata, conform intelegerii cu beneficiarul casnic si potrivit dispozitiilor prezentei legi;"
6. La articolul 4 alineatul (2), dupa litera d) se introduce o noua litera, lit. e), cu urmatorul cuprins:
"e) sa semneze, in rubrica corespunzatoare din tichetul de activitati casnice, ca a fost informat cu privire la drepturile si obligatiile pe care le are potrivit prezentei legi."
7. La articolul 5 alineatul (2), dupa litera c) se introduce o noua litera, lit. c1), cu urmatorul cuprins:
"c1) sa efectueze plata conform intelegerii cu prestatorul casnic si potrivit dispozitiilor prezentei legi;"
8. La articolul 5 alineatul (2), literele g) si h) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"g) sa completeze tichetele de activitati casnice pe suport hartie cu data acordarii acestora, numele si prenumele prestatorului casnic si codul numeric personal al acestuia, precum si cu data la care au fost prestate activitatile casnice remunerate;
h) sa completeze tichetele de activitati casnice pe suport hartie cu datele sale personale cu privire la nume, prenume si cod numeric personal; "
9. La articolul 5 alineatul (2), dupa litera i) se introduce o noua litera, lit. j), cu urmatorul cuprins:
"j) sa semneze, in rubrica corespunzatoare din tichetul de activitati casnice, ca este de acord cu drepturile si obligatiile pe care le are potrivit prezentei legi."
10. La articolul 5, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Beneficiarul casnic isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si veridicitatea datelor si informatiilor completate pe tichetele de activitati casnice pe suport hartie, potrivit alin. (2) lit. g) si h)."
11. La articolul 7, dupa alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu urmatorul cuprins:
"(11) Tichetele de activitati casnice care nu au fost preschimbate, valorificate sau returnate in conditiile prezentei legi se anuleaza."
12. La articolul 8, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (9^1), cu urmatorul cuprins:
"(9^1) Sumele ridicate in numerar in vederea achitarii valorii nete a tichetelor de activitati casnice preschimbate de catre prestatorii casnici se pot pastra in casieriile agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, peste limita plafonului de casa, pe o perioada de maximum 5 zile lucratoare de la data ridicarii in casieriile agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, peste limita plafonului de casa stabilit de catre unitatile Trezoreriei Statului pentru acestea, potrivit prevederilor art. 5 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
13. Dupa articolul 8 se introduce un nou articol, art. 8^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 8^1. – (1) Sumele reprezentand contravaloarea neta a tichetelor de activitati casnice necesar a fi preschimbate de catre prestatorii casnici in luna curenta, estimate de catre unitatile furnizorului de serviciu universal pe baza contravalorii nete a tichetelor de activitati casnice preschimbate de catre prestatorii casnici in luna anterioara, se vireaza de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca in a caror raza teritoriala se gasesc sediile unitatilor furnizorului de serviciu universal in prima zi a lunii in care trebuie platite in conturile distincte de disponibil, care nu sunt purtatoare de dobanzi, deschise in acest scop de catre furnizorul de serviciu universal la institutiile de credit.
(2) Sumele ridicate in numerar de catre unitatile furnizorului de serviciu universal in vederea achitarii valorii nete a tichetelor de activitati casnice preschimbate de catre prestatorii casnici se pot pastra in casieriile unitatilor furnizorului de serviciu universal, peste limita plafonului de casa, pe o perioada de maximum 5 zile lucratoare de la data ridicarii.
(3) Sumele ramase neutilizate in conturile prevazute la alin. (1) dupa plata valorii nete a tichetelor de activitati casnice preschimbate de catre prestatorii casnici se restituie de catre furnizorul de servicii universal in conturile distincte de disponibil deschise in acest scop la unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca, pana la data de 29 a ultimei luni a trimestrului in care trebuiau platite."
14. La articolul 10, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Tichetele de activitati casnice acordate gratuit beneficiarilor casnici potrivit alin. (1) nu genereaza venit impozabil pentru beneficiarii casnici, nu se includ in bazele de calcul si nu se iau in considerare la verificarea incadrarii in plafoanele anuale prevazute la art. 170 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."
15. La articolul 11, alineatele (1) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 11. – (1) Angajatorii prevazuti la art. 3 din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare, denumiti in continuare angajatori, pot acorda angajatilor proprii sub forma de prima sau bonus, in afara de salariul de baza stabilit, tichete de activitati casnice pe suport hartie sau pe suport electronic, suportand valoarea nominala a acestora.
.................................................................................................
(5) Tichetele de activitati casnice prevazute la alin. (1) se achizitioneaza de la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, care le emite pe suport hartie sau pe suport electronic."
16. La articolul 11, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu urmatorul cuprins:
"(5^1) Angajatorii care achizitioneaza tichete de activitati casnice emise pe suport hartie completeaza numele, prenumele si codul numeric personal ale fiecarui angajat care este in drept sa utilizeze tichetul de activitati casnice, in calitate de beneficiar casnic."
17. La articolul 13, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca utilizeaza Platforma electronica de evidenta a desfasurarii activitatilor casnice."
18. La articolul 13 alineatul (3), literele a) si d) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) inregistrarea datelor si informatiilor privind beneficiarii casnici si prestatorii casnici;
.................................................................................................
d) evidenta tichetelor de activitati casnice preschimbate, a tichetelor de activitati casnice returnate, pierdute, deteriorate sau nereturnate de catre beneficiarul casnic in perioada prevazuta la art. 7 alin. (8) si a tichetelor de activitati casnice pierdute, deteriorate sau care nu au fost preschimbate de catre prestatorul casnic in perioada prevazuta la art. 7 alin. (3), a tichetelor de activitati casnice acordate gratuit beneficiarilor casnici potrivit art. 10 alin. (1), a tichetelor de activitati casnice acordate gratuit angajatorilor potrivit art. 11 alin. (8), precum si a tichetelor de activitati casnice anulate prevazute la art. 7 alin. (11). "
19. La articolul 13 alineatul (3), dupa litera d) se introduce o noua litera, lit. e), cu urmatorul cuprins:
"e) interogarea de date si generarea de rapoarte si statistici."
20. Dupa articolul 19 se introduce anexa avand cuprinsul prevazut in anexa la prezenta ordonanta de urgenta.
Art. II. – In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, la propunerea Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, Guvernul va modifica in mod corespunzator Hotararea Guvernului nr. 822/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic.
ION-MARCEL CIOLACU
Viceprim-ministru,
Marian Neacsu
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul investitiilor si proiectelor europene,
Adrian Caciu
p. Ministrul finantelor,
Carmen Moraru,
secretar de stat